Content Marketing

Er zijn weinig onderdelen van digitale marketing waarover zoveel onduidelijkheid is als over content marketing. De meeste bedrijven pakken dit dan ook compleet verkeerd aan. Zij tellen het aantal artikelen en het aantal woorden op de website om zo een beeld te krijgen van content marketing. Maar dat is precies wat niet werkt. Het massaal opzetten van teksten werkt in de meeste gevallen zelfs averechts. Bij content marketing moet één factor in de gaten gehouden worden om zo het succes van de marketing te kunnen bepalen. Die factor is de klant.

Zoekmachines en content marketing

Er wordt vaak gedacht dat content marketing gaat om het schrijven van zoveel mogelijk inhoud voor de zoekmachine, zodat er veel extra bezoekers op de website komen. Maar het gaat niet om de bezoekers. Sterker nog, je hebt niets aan een bezoeker. Die levert namelijk niets op. Je moet op zoek naar de bezoekers die je kunt veranderen in een klant en dat is de uitdaging die je hebt bij het beginnen met content marketing.

Concreet betekent dit dat de content marketing aan moet sluiten op wat jouw klanten willen. Je moet ervoor zorgen dat je de mensen binnenhaalt die interesse hebben in jouw producten of diensten. Om het anders te stellen: Ik zou hier een compleet verhaal kunnen schrijven over hoe je geld kunt verdienen met Bitcoin mijnen, zodat er meer bezoekers op de website komen. Ik heb echter niets aan die bezoekers, want zij zijn op zoek naar Bitcoin en dat is niet een van de diensten die ik aanbied. Daarom moeten de teksten op jouw website relevant zijn, zodat je de mensen op de website krijgt die zoeken naar wat jij aanbiedt. Alleen dan kunnen de bezoekers klanten worden, en dat is waar jouw omzet gegenereerd wordt.

Waar begin je?

Content marketing begint met het definiëren van een doelgroep, wanneer je dat nog niet gedaan hebt. Pas wanneer je een doelgroep hebt, kun je verder met het opzetten van een USP. Dat is jouw unique selling point. Het omschrijft de reden waarom de mensen bij jou een dienst of product moeten kopen en niet bij andere bedrijven. De snelheid van levering is al lang geen USP meer. Het aanbieden van de complete pakketten is wel een USP, net als altijd bereikbaar zijn voor goede ondersteuning.

Heb je dit eenmaal allemaal op orde, dan kun je verder met het opzetten van een content plan. Dit is de rode draad op jouw website en beschrijft welke onderwerpen je langs laat komen op welk moment. Het ideale hieraan is dat je mensen opdrachten kunt geven die je pas op een later moment nodig hebt. Je kunt dan al vooruit werken met de content marketing zonder dat dit de huidige activiteiten benadeeld.

Heb je hulp nodig met de content marketing of wil je het volledig uit handen geven omdat de specialisten hier meer mee kunnen dan jij, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Wij hebben plannen klaarliggen en hebben de mensen die de teksten voor je kunnen regelen.